Lieve Van de Rosteyne
Dat Lieve Van de Rostyne muzikante zou worden, stond in de sterren geschreven. Toen ze 12 was zei ze al dat ze “muziekjuf” wou worden. Op dat moment speelde ze orgel, piano, harp, viool en zang, en volgde ze woord-, teken- en balletlessen. Later zou daar nog beiaard en harmonium bijkomen. Een bezige bij dus. Maar ze deed alles graag.
Dat ze na twee jaar Latijn-Grieks van haar ouders de kans kreeg om naar de kunsthumaniora van Brussel te gaan, was haar groot geluk. Door daar in het vijfde middelbaar al een eerste prijs notenleer te halen won ze nadien een jaar in het Lemmensinstituut. De harp en de piano bleven uit de hand gelopen hobby’s, de viool werd aan de haak gehangen, en het orgel bleef haar absolute nummer één.
Na haar succesvolle studies bij prof. Joris Verdin aan het Lemmensinstituut specialiseerde ze zich bij prof. Jean Boyer aan het Nationale Conservatorium van Lyon in Frankrijk. Daar werd ook de aanzet gegeven voor haar carrière als concertiste, met een reeks nationale en internationale concerten, in Frankrijk (o.a. in de opera van Lyon), in Zwitserland, Nederland, Spanje, Italië, Japan,…
Terug in België kwamen een paar nieuwe uitdagingen op haar pad. Zo werd ze redactielid van het tijdschrift “Orgelkunst”, nam ze een aantal cd’s op (o.a. in de Gentse Sint-Annakerk op het Schyven/Andriessenorgel, en op het grote Maximilien Van Peteghemorgel in de Collegiale O.L.Vrouwkerk van Dendermonde), en kaapte ze een aantal prijzen weg op nationale en internationale wedstrijden.
Ze werd organiste in een aantal parochies rond haar woonplaats (Overmere, Berlare, Donk), en nam verdere stappen in het onderwijs. Na een aantal rondzwervingen als interim heeft ze momenteel al heel wat jaartjes op de teller staan als begeleider en als leraar orgel, harp, instrumentaal ensemble, begeleidingspraktijk, enz. in verschillende academies, waaronder Lebbeke, Wetteren en Zottegem.
Il était écrit dans les étoiles que Lieve Van de Rostyne deviendrait musicienne. A 12 ans, elle disait qu'elle voulait être "professeur de musique". A cette époque, elle jouait de l'orgue, du piano, de la harpe, du violon et du chant, et prenait des cours de diction, de dessin et de la danse. Plus tard, le carillon et l'harmonium seront ajoutés. Donc une abeille occupée. Mais elle aimait tout.
Ce fut son grand bonheur qu'après deux ans de latino-grec ses parents lui aient donné l'opportunité d'aller au lycée artistique de Bruxelles. En y obtenant un premier prix de solfège en 5e secondaire, elle remporte par la suite une année à l'Institut Lemmens. La harpe et le piano sont restés des passe-temps incontrôlables, le violon a été accroché au crochet et l'orgue est resté son numéro un absolu.
Après ses études réussies avec le Prof. Joris Verdin à l'Institut Lemmens, elle s'est spécialisée avec le Prof. Jean Boyer au Conservatoire National Supérieur de Lyon (F). C'est aussi là que sa carrière de concertiste est initiée, avec une série de concerts nationaux et internationaux, en France (dont l'Opéra de Lyon), en Suisse, aux Pays-Bas, en Espagne, en Italie, au Japon,…
De retour en Belgique, quelques nouveaux défis se présentent à elle. Par exemple, elle est devenue membre du comité de rédaction du magazine "Orgelkunst", elle a enregistré de nombreux CD (notamment à l'église Sainte-Anne de Gand sur l'orgue Schyven/Andriessen, et sur le grand orgue Maximilien Van Peteghem dans la Collégiale de Notre-Dame de Termonde) et de nombreux prix dans des concours nationaux et internationaux.
Elle devient organiste dans plusieurs paroisses de sa ville natale (Overmere, Berlare, Donk) et poursuit ses études. Après plusieurs errances en intérim, elle compte actuellement de nombreuses années au compteur en tant qu'accompagnatrice et professeur d'orgue, de harpe, d'ensemble instrumental, de pratique de l'accompagnement, etc. dans diverses académies, dont Lebbeke, Wetteren et Zottegem.